lørdag 1. desember 2012

Våg å være kreativ!



Positiv psykologi fokuserer på de gode egenskapene våre. Egenskapene som gir oss bensinen vi trenger for å holde motoren i gang - både når vi må ned i krabbegir og når vi farer av sted lett som en fjær. Jo mer vi blir klar over disse egenskapene, og ikke minst utvikler dem - jo mer krefter og overskudd får vi til å leve det livet vi har. Sist fokuserte jeg på takknemlighet, denne gangen skal jeg se litt nærmere på kreativiteten som vi alle har i oss. 
Er alle mennesker kreative?
Kreativitet kan sies å være en god mikstur av egenskapene oppfinnsomhet, nysgjerrighet og fantasi.
Husker du hvordan nettopp oppfinnsomheten, nysgjerrigheten og fantasien preget oppveksten din? Når du bandt et fiskesnøre til en tom lommebok som du og kameratene dine la ut i veien, for så å ligge i buskene og vente på en «heldig finner»? Jo mer sur «finneren» ble over å se at lommeboken bokstavelig forsvant foran øynene hans, jo mer syntes vi at vi hadde lykkes. Eller når vi hadde laget vår første skjæreplate på sløyden og sirlig brent inn «Farmor» og gledet oss enormt til hvor glad hun ville bli for å få den i julegave? Vi følte vi gikk nye og spennende veier. Du skjønner poenget? Vi har det alle i oss! Vi må bare la fantasien og lekenheten slippe til. 
Parallellt med at vi utvikler oss fra barn til voksen, skjer det ofte også noe med vår kreativitet. Leken blir borte og erstattet av alt som må og bør gjøres. Hverdagen tettes og tiden virker så knapp at det fremstår som uansvarlig og barnslig å ikke være snusfornuftlig. Vi gjør det vi er vant til og det vi vet vi kan. På denne måten lager vi oss noen komforsoner hvor forutsigbarhet, gjentagelse og trygge rammer dominerer. Dette går ofte på bekostning av de mer lekne og forandringsvillige sidene av oss. Vanedyret i oss legger på seg og lar oss være i fred. Komfortabelt på kort sikt, men hvor lurt er egentlig dette i lengden?
Tren hjernen
Vi trenger kreativ evne til både å finne nye løsninger på de mange utfordringer livet byr på og til å ikke stivne fast i et fastlåst og kjipt mønster. Moderne hjerneforskning slår fast at hjernen på mange måter er som en muskel - use it or loose it. Og den er mottagelig for trening og derved endring hele livet. Når jeg som 53 åring gir meg i kast med helt nye utfordringer, dannes det nye forbindelser (synapser), mellom nerveceller i hjernen. Slike nye forbindelser legger grunnlaget for hvordan jeg oppfatter og opplever ting rundt meg. Jeg kan faktisk trene opp evnen til å omstille meg, til å bedre mine vurderingsevner, til å forstå meg selv og andre mennesker på en klokere måte, til å “se glasset som halvfullt istedet for halvtomt”.
MEN det skjer ikke av seg selv. Vi må tørre det uvante. Vi må orke usikkerheten det vil skape. Vi må orke å være utenfor komforsonen en stakket stund. Min oppfordring til deg vil være å gjøre noe nytt og grensesprengende kreativt den kommende uken. Gå på fotosafari i byen, slik en kollega av meg til stadighet gjør. Kjøp billig malerutstyr på Søstrene Grene og se hva du kan få til. Finn en gammel stol hos ”Skrot-Tor” og mal den i en sprø farge og sett den på barnerommet. Gevinsten er en sunn løsningsorientert robusthet når livet farer med oss, og utrolig mye morsomt når vi farer av sted lett som en fjær. Ha en nysgjerrig og fantasifull helg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar