lørdag 15. desember 2012

Til Ungdommen


I dag skriver jeg til ungdommen - til dere som har hatt en tøff vei å gå for å bli en voksen utgave av dere selv. Dette er en hyllest jeg lenge har hatt lyst til å skrive. Den er en sann og fortjent hyllest til alle dere som tar tak i eget liv, som tar ansvar og handler. Jeg treffer mange av dere i jobben min som psykolog ved Helsestasjonen for ungdom. Jeg treffer dere når dere står der i motbakken og ikke gir opp. Mange ganger har jeg lurt på hvor i all verden dere får alle kreftene fra, alt motet og alt gutset som vi «eldre» vet skal til for å komme seg videre.

Jeg er både rystet, rørt og utrolig imponert over dere som
- ikke sluttet å tro på sin egen indre stemme selv om alle andre sa noe annet
- så lenge har klart å bære de voksnes vansker og symptomer helt alene
- så lenge har blitt forvirret over ustabile og uoversiktlige voksne
- har opplevd urettferdighet og utfrossing uten helt å miste troen på seg selv
- vil leve selv om dere ikke klarer nå å se hvordan livet skal ordne seg
- har passet på lillesøster og lillebror når de voksne ikke kom hjem om kvelden
- gjemte unna alle kniver slik at far ikke skulle skade seg selv når han ble full og fortvilet
- selv tok kontakt med barnevern og psykolog fordi ingen voksne sa fra
- har trosset angsten for «de andre» og gått ut i livet på nytt og på nytt
- som gråter i fortvilelse av å ikke lenger kunne føle verken glede eller tristhet
- tør å snakke om alt det som lenge har vært så skummelt og vanskelig
- tar dere selv på dypeste alvor
Det nytter
Det lønner seg nemlig alltid å stå opp for seg selv. Det lønner seg alltid å tro på seg selv og sin egen endringskraft. Det lønner seg alltid å ta ansvar og snakke sant om livet sitt. Det lønner seg for deg, det lønner seg i forhold til vennskapene dine, det lønner seg i forhold til de kommende kjærestene dine. Og ikke minst lønner det seg for hvordan du en gang skal ta deg av dine egne barn på den måten du vet et barn så inderlig trenger. Jeg ønsker dere og alle de andre leserne en god og varm julehøytid.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar