fredag 3. januar 2014

Gode møter


2013 er over og 2014 er her. Et helt nytt år. Blanke ark og nye muligheter. Tankene går tilbake. Hvordan har 2013 egentlig vært? Hva har fjoråret bydd på, og hva har vært godt? Det slår meg at det beste med året som har gått er menneskene. Menneskene jeg har rundt meg i hverdagen og nye mennesker jeg har møtt. Jeg liker å tenke på at jeg samler på gode møter.

Hyttebesøket
Gjennom hele fjoråret har jeg på sms fått tilbakemeldinger på mine artikler av en pensjonist ute på Heistad. Han har fortalt meg hva som har truffet han samt forslag til tema jeg burde skrive om. Meldingene har ost av entusiasme og klokskap. Jeg ble nysgjerrig på hvem han var. En kveld oppunder jul ble jeg invitert ut i den hjemmesnekrede hytta hans i hagen. Et møte over åpen ild, fresende bacon i hjemmekonstruerte panner som svingte seg frem og tilbake over flammene, og nystekte elgekarbonader. Vi snakket om livene våre, og lite om været. Han viste meg snekkerboden sin hvor han satt på lørdagene og leste TA. Først når jeg kjørte hjem tenkte jeg på at han minnet meg egentlig om min far som døde da jeg var tenåring. Gode, varme og sterke minner blandet seg med kveldens møte i en hagehytte på Heistad. Livet er rart, ikke sant?

Telefonsamtalen
«Hei, det er Knut, husker du meg?» En kjempehyggelig kollega og studievenn fra 25 år tilbake ringte meg en varm ettermiddag i juli. Han fortalte at han de siste årene hadde lagt om livet sitt. Han ønsket å være mer tilstede og engasjere seg mer i relasjonene sine. For å trene på dette hadde han bestemt seg for å ringe folk han opp gjennom tidene hadde satt pris på, for å fortelle dem akkurat det. Jeg tror vi pratet i over en time. Etter praten ble jeg sittende varm og glad å tenke på alle de som betyr så mye for meg.

Møte med oss selv
Møter med andre blir også møter med oss selv. Gode møter kaster lys over indre landskap av følelser og minner. Jeg tror vi er helt avhengig av slike opplevelser for å kjenne oss som «hel ved». Dette er min siste Hverdagsliv-spalte. Jeg håper at noen av tekstene har bidratt til møter både med andre og møter med deg selv. Takk for meg og godt nytt år. 

2 kommentarer:

  1. Helt enig....det er det viktigste...møter med mennesker og hyggelig samvær...ubetalelig....:) fin dag!

    SvarSlett
  2. Fin blogg og gode innlegg...til oppmuntring og utfordring!!

    SvarSlett